Varrástörténelem képes leírás - Szabás, varrás.tlap.hu
részletek »

Varrástörténelem - Szabás, varrás.tlap.hu

Képes leírás

Itt vagy: szabas-varras.tlap.hu » Varrástörténelem
Keresés
Találatok száma - 9 db
A tű története

A tű története

"...A varrótű őse az ár: az ős-kőkorban először a bőrt tövis, hegyes fa-, illetve csontszilánk segítségével kilyukasztották, s azután ezeken a lyukakon áthúzták az inakat vagy bőrszalagokat. Mindaddig, amíg a tűt nem kapcsolták össze a cérnával, a varrás igen nehéz munka volt. Az ember azonban hamarosan rájött, hogy milyen előnyös, ha a cérnát magára a tűre erősíti. Kezdetben csak begörbítették a tű végét, s ebbe a horogba erősítették a cérnát. Persze, rögtön gyorsabbá vált a varrás. Még kényelmesebb lett, ha a tűnek foka is volt. Már az ős-kőkor végén készítettek olyan csonttűt, amelynek fokába tűzkőszilánkkal fúrták a lyukat. Később rézből, bronzból majd vasból készítették a varrótűt..."

A varrás

A varrás

"...szövetdarabok összefoglalását végző művelet. Kiviteli módja szerint kézi és gép-V.-t különböztetünk meg. A kézi V.-hoz füles tűt (varrótűt) használnak, melybe a szövetdarabokat összefoglaló cérnát fűzik. Az összefoglalandó darabok, ha szilárd szegéllyel bírnak, szegélyöltéssel egymás mellé tűzhetők, különben egymásra lapítva, a következő öltésekkel varrhatók össze, u. m.: nagyoló öltéssel, melynek jellemzője, hogy a szövet fonákján jóval hosszabb; sorba szedett vagy sima öltéssel, amely alul-felül egyenlő hosszú; tűzőöltéssel, amelynél a varrócérna az alsó oldalon előre felé hosszú darabokon, a felső oldalon pedig visszafelé kurta darabokon halad; végre, ha két tűvel dolgoznak, a kettős tűzőöltéssel, melynek jellemzőjét a Varrógép 1. ábrájának kezdeti része láttatja..."

A varrás és a varrógép kialakulása

A varrás és a varrógép kialakulása

"...Régen a varrást kizárólag kézzel végezték. Erre a célra varrótűt és gyűszűt használtak. A tű kialakulása különböző korszakokban: őskorban csont- és kő-, később bronz-, vas-, majd acéltűt készítettek. Ma már a kézivarrást csak egyes különleges feladatok elvégzésénél használják, mivel a múlt században megszerkesztett varrógép a kézivarrást kiszorította. A varrógép feltalálásával kísérletezők először a kézivarrást akarták utánozni, és gépüket ezen az elven megszerkeszteni. 1755 táján kezdődtek ezek a kísérletek. Charles Weisenthal elsőnek találta fel a két végén hegyes tűt, középen elhelyezett nyílással. A másik kísérletező az angol Thomas Saint volt 1790-ben. Gépén előlyukasztot és kampós tűt használt. Ez a gép huroköltéssel varrt..."

A varrógép korai története

A varrógép korai története

"...A varrás - csonttű használatával - már az ember kőkorszaki színvonalán ismeretes technika volt. Az első tűk mamutagyarból és rénszarvasagancsból készültek, és fonal híján alighanem szőrmedarabok inakkal való összeerősítésére szolgáltak. A munkaigényes és lassú folyamat gépesítése kihívás volt az ipari forradalom idejében. Az angol C. F. Weisenhall már 1755-ben szabadalmat kért két heggyel ellátott tűjére, amelynek a foka középen volt. Érdekes módon az első igazi, láncöltéssel működő varrógépet T. Saint cipő és csizma varrására szánta 1790-ben. Ezt követően sokasodtak a találmányok, jobbára a kézi öltést utánzó módon vagy az akkor már gépesített kötőgép hurkolótechnikájának (horgas tűk) átvételével. E gépek már mind megoldották az öltésekkel együtt mozgó szövettovábbítást is, de a gyakorlatban nem váltak be. Számolni kellet? a kenyerüket féltő szabók ellenállásával is..."

A varrógép tömegtermelése

A varrógép tömegtermelése

"...A textilipar gépesítése és a gépek folyamatos fejlesztése azt eredményezte, hogy 1830-tól 1900-ig a szövőszékek 7-szer gyorsabbak lettek. A fejlődési folyamatban most a varrás bizonyult a leglassabbnak, de Balthasar Krems német harisnyakötő egy 1810-es találmánya, a láncöltéses varrógép nagymértékben segített ezen. Varrógépet először 1846-ban Elias Howe dobott a piacra, amivel a varrás ötször gyorsabb lett...A varrógépek gyártása hatalmas darabszámban folyt, amihez szerszámgépek kellettek. Ebből következik, hogy a varrógépek gyártása is lendített a szerszámgépgyártáson. 1870-ben Amerikában csak a Singer cég 465 ezer varrógépet gyártott..."

Mi a szabás?

Mi a szabás?

"Az emberi test bizonyos részének magas fokú leképezése, áttétele egy ruhára vagy ruharészletre a kelme megfelelő alakításával. Beszélünk egy ruha, egy ujja, egy gallér stb. "szabásáról". A szabásnak harmonizálnia kell a ruhadarab viselőjének alakjával, a kelmetípussal, a viselés módjával, körülményeivel és a divattal."

Mi a varrás?

Mi a varrás?

"A varrás - mint művelet - egy vagy több anyagréteg, alkatrész vagy kellék összeerősítése ill. díszítése különféle varratokkal. A varrás - mint a varrási művelet eredménye - az anyagrétegek, alkatrészek vagy kellékek összeerősítése, megerősítése, díszítése során létrehozott képződmény, azaz a varrat és az összevarrt kelme együttese."

Szabás-varrás kislexikon

Szabás-varrás kislexikon

"...FRANCIA VARRÁS Erős varrás, amely egyben el is tisztázza az anyag szélét. Csak egyenes szabásvonalakon használjuk. A kelme színén egyszerű gépelésnek látszik. Áttetsző anyagok összeerősítésére ideális... HOSSZÚ ÖLTÉS A kelmedarabok ideiglenes egymáshoz erősítésére használjuk. Az öltések az anyagban mindig ugyanabban az irányban haladnak. A fércelő öltést és a ráncoló öltést is nevezik hosszú öltésnek..."

Varrástörténet röviden

Varrástörténet röviden

"...A varráshoz nélkülözhetetlen kellék a varrógép, melyet nagyanyáink korában lábbal hajtottak, napjainkban pedig villamos energiával működik. A varrógépbe másfajta tű kell, mint a hagyományos kézi varráshoz, és a befűzése is elég bonyolult folyamat. Szükséges még a megfelelő színű és vastagságú cérna, a mérőszalag (ezeket a rövidáru boltban lehet beszerezni), az olló valamint a méteráru boltban megvásárolható ruhaanyag. A legtöbben a varrással kapcsolatos magazinok mellékleteiben fellelhető kész szabásmintákkal dolgoznak, ezek arányait a levett méretek (derék-, csípő-, mell-, derékbőség, comb- és karszélesség) megfelelően növelve és csökkentve kapjuk meg az ideális szabásmintát..."